آشنایی با تراکتور (تاریخچه تراکتور در ایران)

قدیمی ترین تراکتور

تاریخچه تراکتور

در این مقاله و سری مقاله هایی که در آینده درباره تراکتور در فوری مال منتشر خواهند شد به توضیحاتی درباره تاریخچه تراکتور ، شرکت و برند های معروف تراکتور سازی ، انواع تراکتور ، کارایی های تراکتور و… خواهیم پرداخت .

با ادامه مقاله در فوری مال همراه ما باشید 🙂

 

تاریخچه تراکتور در جهان :

درگذشته برای گرداندن تسمه و چرخ تسمه یا تأمین توان مورد نیاز کارهای کشاورزی از ماشینهای بخار اولیه استفاده میشد. این ماشین ها خودرو نبودند و اغلب به کمک دام از نقطه ای به نقطهٔ دیگر در مزرعه کشیده میشدند. اولین قدم در تحول ماشینهای بخار، تبدیل آنها به تراکتورهای کششی بود که در دهه 1850 اتفاق افتاد.

در سال 1912 سازندگان موفق شدند تراکتورهایی با موتور بنزینی به بازار عرضه نمایند. با اختراع موتور دیزل توسط دکتر ردلف دیزل این نوع موتور به عنوان مولد توان بر روی تراکتورها نصب گردید که خود فصل جدیدی در صنعت تراکتورسازی به شمار می رفت.

درسال های اخیرصنعت تراکتورسازی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است. اکنون تراکتورها مجهز به اتاقک راننده با کلیه وسایل و تجهیزات از جمله وسایل ایمنی می باشند. توان این گونه تراکتورها زیاد و دارای جعبه دنده های خودکار، چهار چرخ محرک و فرمان هیدرولیک هستند.

 

تراکتور

 

 

تاریخچه تراکتور در ایران:

استفاده از تراکتور و ماشی نهای کشاورزی در ایران به دنبال اولین نمایشگاه ماشینهای کشاورزی که در سال 1300 شمسی در تهران برگزار شد متداول گردید.

در سال 1308 شمسی اولین تراکتور نفتی ساده برای مدرسه عالی فلاحت در شهرستان کرج خریداری گردید تا دانشجویان بتوانند با روش کار آن آشنا شوند و آن را در مزارع برای عملیات کشاورزی به کار ببرند.

آغاز فعالیت بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی در سال 1331 شمسی بود. درحقیقت این اقدام، نقطهٔ شروع ماشینی کردن کشاورزی ایران به شمار می رود.

در سال 1345 شمسی تعدادی تراکتور یونیورسال  از کشور رومانی وارد و در اختیار کشاورزان مستعد گذارده شد. از سال 1353 شمسی پس از تأسیس کارخانهٔ تراکتورسازی تبریز ، این کارخانه شروع به وارد کردن تراکتور مسی فرگوس1 و مونتاژ آن نموده است.

به موازات این کارخانه ، کارخانهٔ جان دی2 اراک در سال 1352 شروع به مونتاژ تراکتور جان دیر کرده بود. درحال حاضر اغلب قطعات تراکتور در داخل کشور ساخته میشود به طوری که تولید و مونتاژ انبوه تراکتورها علاوه بر مصارف صنعتی و کشاورزی در داخل به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

 

 

آشنایی با تراکتور (تاریخچه تراکتور در ایران) - آموزش
فوریمال
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *