آشنایی با تراکتور فرگوسن – مسی فرگوسن سازنده بهترین تراکتور

تراکتور فرگوسن

در این مقاله از سری مقالات فوریمال به بررسی تراکتور فرگوسن از تولد مخترع آن ، تا فراز و نشیب هایی که در سالیان مختلف این تراکتور طی کرده تا به بهترین تراکتور جهان در سال 2017 تبدیل شود خواهیم پرداخت ؛ با فوری مال همراه باشید تا از تراکتور فرگوسن بیشتر بدانید 🙂

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

 


تراکتور فرگوسن : آشنایی با Ferguson tractor

این محصول فرگوسن که توانایی تولید ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را دارد ، اولین تراکتور چهارسیلندر در سراسر جهان شناخته می‌شود.

مسی فرگوسن(Massey Ferguson) یک شرکت صنایع سنگین آمریکایی مستقر در جورجیای آمریکاست که در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و ارائه خدمات مهندسی کشاورزی فعالیت می‌کند.

این شرکت که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شده و یکی از شرکت‌های تابعه آگ‌کو محسوب می‌شود، در نمایشگاه سیما ۲۰۱۷ فرانسه موفق شد جایزه بهترین تراکتور سال را برای یکی از محصولاتش کسب کند.

تراکتور فرگوسن 6700s

مسی فرگوسن فراز و فرودهای بسیاری را در طول حیات خود پشت سر گذاشته است اما در‌حال‌حاضر انواع تراکتور، ماشین‌های برداشت ، ادوات دنباله‌بند ، ماشین‌های باغبانی و شهری و انواعی از ادوات دیگر را در سراسر عرضه می‌کند. تولیدات این شرکت با یک شبکه فروش متشکل از ۵ هزار نماینده به ۱۴۰ کشور جهان صادر می‌شود.

 

MF 6718 ؛ بهترین تراکتور سال

در نمایشگاه سیما ۲۰۱۷ فرانسه، تراکتور مسی فرگوسن مدل ۶۷۱۸ به عنوان بهترین تراکتور سال انتخاب شد. این محصول فرگوسن که توانایی تولید ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را دارد، اولین تراکتور چهارسیلندر در سراسر جهان شناخته می‌شود.

۶۷۱۸ از یک موتور ۴٫۹ لیتری برخوردار است و از فاصله محوری ۲٫۶۷ متری بهره می‌برد که این تراکتور را به یکی از کوچک‌ترین مدل‌های چهارسیلندر موجود در این بازار تبدیل می‌کند.

مدل ۶۷۱۸ تنها در ظاهر با مدل‌های پیش از خود مانند ۶۷۰۰ و ۶۶۰۰ شباهت دارد اما از لحاظ طراحی موتور، گیربکس، خروجی‌ هیدرولیک، سیستم PTO چهارسرعته و مزایای کابین، نسبت به دیگر مدل‌ها متفاوت است.

 



تولد مسی‌ – هریس مخترع تراکتور فرگوسندانیل مسی در سال ۱۷۹۵ در خانواده‌ انگلیس‌تباری که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، در نیویورک به دنیا آمد. خانواده دانیل در سال ۱۸۰۲ به کانادا مهاجرت کردند اما در سال ۱۸۰۴، دانیل ۶ ساله دوباره به شهر محل زندگی پدر بزرگش برگشت تا با آنها زندگی کند. ۱۵ سال بعد، دانیل به کانادا بازگشت و ۲۰۰ ایکر زمین زراعی خریداری کرد تا در آن‌جا به کشاورزی مشغول شود.

در سال‌های دهه ۱۸۳۰، دانیل برای خرید یک ماشین کاه‌خردکن به آمریکا رفت و یک دستگاه تراکتور از شرکت Bull خریداری کرد و آن را به کانادا برد. چند سال بعد دانیل مسی، مزرعه خود را به پسرش واگذار کرد که اندکی بعد از این واقعه Richard Vaughan برای ساخت ادوات کشاورزی با هارت مسی شریک شد.

در سال ۱۸۷۱، هارت مسی بازنشسته شد و هشت سال بعد، کارخانه تولید ادوات کشاورزی به علت کمبود مواد اولیه و وسایل موردنیاز از شهر نیوکاسل به تورنتو نقل مکان کرد و در سال ۱۸۹۱ با ادغام با شرکت هریس شرکت جدیدی به نام مسی- هریس به وجود آمد که با پیوستن شرکت فرگوسن به آن، شرکت مسی- فرگوسن پا به عرصه وجود گذاشت.

در واقع تاریخچه مسی- هریس به سال ۱۸۴۷ بازمی‌گردد یعنی زمانی که دانیل مسی اقدام به تاسیس یک کارگاه ساخت ادوات ساده کشاورزی کرد و یک دهه بعد آلاستون هریس به منظور ساخت و تعمیر ماشین‌آلات کشاورزی اقدام به تاسیس یک ریخته‌گری کرد.

 

 

نخستین فعالیت‌های مسی‌- هریس

مسی- هریس در سال‌های فعالیت خود سرانجام دست به تاسیس یک شرکت در سال ۱۸۹۱ زد. این شرکت یک اختراع بسیار بزرگ انجام داد و توانست اولین کمابین خودگردان جهان را در سال ۱۹۳۸ تولید کند.

از دیگر رویدادهای مهم در دهه ۹۰ می‌توان به تراکتور MF362 با یک سیستم انتقال قدرت ۱۲ سرعته با تنها یک دسته دنده اشاره کرد. با شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۱۴، نیاز اساسی به پیشبرد مکانیزاسیون کشاورزی احساس می‌شد و نقش اصلی تراکتورها در این میان بر کسی پوشیده نبود، چرا که تراکتورها چندین برابر یک نیروی انسانی کارایی داشتند.

از سوی دیگر کانادا سربازان بسیاری در کشورهای اروپایی داشت، از این رو شرکت Massey-Harris دست به اقداماتی زد که بتواند نیروهای انسانی را با خودروها جایگزین کند. در آن زمان، کانادا با کمبود تراکتور مواجه بود، بنابراین دولت کانادا در سال ۱۹۱۷ اقداماتی به منظور پیدا کردن تراکتور مناسب شرایط کشورش به عمل آورد و در نهایت مدل Big Bull از کارخانه تراکتورسازی Bull را انتخاب کردند اما به دلیل پاره‌ای کمبودها این توافقنامه با شرکت مذکور، عاقبت خوشی در پی نداشت و این قرارداد به سرانجام نرسید.

قرارداد دیگری با شرکت Parrett Tractor شهر شیکاکو در سال ۱۹۱۸ منعقد و قرارشد براساس آن شرکت مسی ـ هاریس به تولید تراکتور به منظور استفاده در زمین‌های کانادا بپردازد. طی این قرارداد سه مدل با ۲۲، ۲۵ و ۲۸ اسب‌بخار قدرت اما با ساختاری یکسان ساخته و وارد بازار شدند.

 

شکل‌گیری مسی‌ – فرگوسن

بین دو جنگ جهانی اول و دوم، شرکت مسی ـ هاریس تولید خود را متوقف نکرد و مدل‌های گوناگونی از تراکتورها را به بازار عرضه کرد. در دهه ۱۹۴۰ هاری فرگوسن تراکتور مدل TO-20 را به شرکت مسی ـ هاریس پیشنهاد کرد. با وجود آن‌که این این تراکتور مجهز به ضمائم پیشرفته‌ای بود اما شرکت از پذیرفتن این مدل سر باز زد و فرگوسن نیز تراکتور خود را به آمریکا برد و با هنری فورد وارد معامله شد.

فرگوسن شبکه توزیع گسترده‌ای برای تراکتورهای TE-20 در آمریکا به راه انداخت که در انگلستان ساخته می‌شدند. در سال ۱۹۵۳ شرکت مسی ـ هاریس، شرکت تراکتورسازی فرگوسن را خرید و نام آن را به مسی ـ هاریس ـ فرگوسن تغییر داد که پس از مدت کوتاهی با حذف هاریس، این شرکت به نام مسی ـ فرگوسن درآمد.

هری فرگوسن یک مهندس با استعداد بود که سیستم انقلابی اتصال سه‌نقطه را طراحی کرد که به تراکتور اجازه می داد به صورت یک‌پارچه عمل کند و امروزه تمام تراکتورها، بر اساس ایده منحصربه‌فرد او ساخته می‌شوند. در آغاز دهه ۱۹۷۰، تراکتورهای مسی ـ فرگوسن به موتورهای پرکینز مجهز شدند.

این محصول فرگوسن که توانایی تولید ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را دارد، اولین تراکتور چهارسیلندر در سراسر جهان شناخته می‌شود. مدل ۶۷۱۸ از یک موتور ۴٫۹ لیتری برخوردار است و از فاصله محوری ۲٫۶۷ متری بهره می‌برد. این تراکتور از لحاظ طراحی موتور، گیربکس، خروجی‌ هیدرولیک، سیستم PTO چهارسرعته و مزایای کابین، نسبت به دیگر مدل‌ها متفاوت است

 

 

> >      قیمت تراکتور فرگوسن

> >      قیمت قطعات تراکتور   ، خرید لوازم تراکتور

 

گسترش فعالیت در دیگر کشورها

مسی‌فرگوسن در سال ۱۹۷۱ کارخانه محلی خود را در کشور آرژانتین رونمایی و این سایت‌ تولیدی را در سال ۱۹۶۰ به صورت رسمی راه‌اندازی کرد. این کارخانه وظیفه تولید تراکتور و دیگر ضمائم مربوط به آن را برعهده داشت و تا سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را ادامه می‌داد.

در این سایت مدل‌هایی از جمله ۱۶۵، ۱۵۵، ۱۵۰، ۵۱۶۰، ۵۱۴۰، ۲۵۵، ۲۵۰، ۸۵۰۰ و ۹۵۰۰ تولید می‌شد. مسی‌فرگوسن در سال ۱۹۵۵ نیز نسبت به خرید کارخانه‌های تولیدکننده ماشین‌آلات مربوط به برداشت استرالیا اقدام کرد و در سال ۱۸۸۴ اولین خودروی برداشتی را اختراع کرد که قابلیت انجام سه عمل درو کردن، شخم‌زدن، دانه‌پاشی را به طور هم‌زمان داشت. مسی در سال ۱۹۵۹، تمام سهام شرکت لاندینی ایتالیا را خریداری کرد و لاندینی سال‌های بسیاری را به تولید مدل‌های مختلفی از مسی‌فرگوسن پرداخت.

در سال ۱۹۸۹، فرگوسن ۶۶ درصد از سهام لاندینی را به شرکت آرگو واگذار کرد. مسی همچنین در سال ۱۹۵۹ بخشی از سهام موتورسازی پرکینز را خریداری کرد و این شرکت سال‌های بسیاری مشغول به تولید و ساخت موتورهای دیزلی به منظور استفاده در محصولات مسی‌فرگوسن بود.

مسی‌فرگوسن در سال ۱۹۹۰ شرکت دورمان دیزل را خریداری و آن را با موتورسازی پرکینز ادغام کرد. مسی‌فرگوسن با خرید ۳۲ درصد از سهام شرکت اسپانیایی ابرو که پیش‌ از آن تراکتورهای فورد را تحت‌لیسانس تولید می‌کرد، این شرکت را در اختیار خود گرفت و محصولات خود را به خط تولید این شرکت فرستاد. این شرکت هم‌اکنون تولیدات خود را با یک شبکه فروش با ۵ هزار نماینده به ۱۴۰ کشور جهان صادر می‌کند.

فوریمال
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *